
18 nov. Conceptul de Kurzarbeit
Conceptul de Kurzarbeit presupune un set de măsuri aprobate la nivel guvernamental cu scopul de a sprijini și stimula păstrarea activă a forței de muncă de către angajatori în situații în care se traversează momente de criză economică. Acest model a fost implementat cu succes în mai multe țări europene și s-a dovedit că flexibilitatea sa a permis agenților economici să traverseze mai ușor momente dificile, păstrând activă forța de muncă calificată.
Astfel, a fost aprobată OUG nr. 132/2020, care a stabilit cadrul în care acest concept se implementează și la nivelul României. În continuare vom prezenta condițiile pe care trebuie să le îndeplinească angajatorii pentru a fi eligibili la aplicarea acestui concept și a putea beneficia de măsurile de sprijin și aspectele esențiale ale programului:
- Conceptul de Kurzarbeit
- reducerii timpului de muncă a salariaților cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă, cu informarea și consultarea sindicatului, a reprezentanților salariaților sau a salariaților, după caz, anterior comunicării deciziei salariatului;
- pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare consecutive, angajatorul având obligația de stabilire a programului de muncă pentru întreaga lună;
- salariații afectați de măsură beneficiază de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
- Condiții CUMULATIVE de eligibilitate angajatori
- măsura afectează cel puțin 10% din numărul de salariați ai unității;
- diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia cu cel puțin 10% față de luna similară din anul anterior.
- Restricții pentru cei care aplică măsura
- pe perioada aplicării măsurii, salariații afectați de această măsură nu pot efectua muncă suplimentară la același angajator;
- pe perioada aplicării măsurii, salariaților afectați nu le poate fi redus programul de lucru în temeiul art. 52 alin. (3) codul muncii, respectiv reducerea săptămânii de lucru de la 5 la 4 zile;
- acordarea de bonusuri, precum și alte adaosuri la salariul de bază pentru structura de management a angajatorului se efectuează după finalizarea perioadei de aplicare a măsurii;
- în lunile în care se aplică reducerea timpului de muncă, angajatorul nu poate iniția concedieri colective;
- pe perioada de aplicabilitate a măsurii sunt interzise angajarea de personal pentru prestarea unor activități identice ori similare cu cele prestate de către salariații al căror timp de muncă a fost redus, precum și subcontractarea de activități desfășurate de salariații al căror timp de muncă a fost redus;
- indemnizația nu se cumulează pentru același angajat cu măsura prevăzută la art. 5, cu măsurile active de sprijin acordate potrivit art. I și III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2020, respectiv nu pot fi cumulate această indemnizație cu cea de 41,5% din salariul brut, prevăzută a se acorda pentru o perioadă de 3 luni, acelor angajați care au fost în șomaj tehnic pentru cel puțin 15 zile în perioada stării de urgență;
- primirea la muncă sau prestarea oricărui alt tip de muncă, inclusiv în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu în interesul angajatorului, a unuia sau a mai multor salariați, în afara programului de lucru redus stabilit, constituie contravenție și angajatorul se sancționează cu amendă de 20.000 lei pentru fiecare persoană astfel identificată, fără a depăși valoarea cumulată de 200.000 lei.
- Implementare
Indemnizația este suportată de angajator și se achită la data plății salariului aferent lunii respective, urmând a se deconta din bugetul asigurărilor pentru șomaj după îndeplinirea de către angajator a obligațiilor declarative și de plată aferente veniturilor din salarii.
Indemnizația reprezintă venit de natură salarială și este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale.
Indemnizația se ia în calcul la stabilirea stagiului de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii pentru indemnizația de șomaj.
Angajatorii datorează contribuția asiguratorie pentru muncă pentru perioada de implementare a măsurii atât pentru drepturile salariale aferente timpului de muncă lucrat, cât și pentru indemnizație, perioadă care constituie stagiu asimilat în sistemul asigurărilor pentru șomaj.
- Alte măsuri
Contracte pe perioadă determinată
Până la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioadă de 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajații care încheie contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni, se asigură decontarea unei părți din salariul acordat acestora, suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, reprezentând 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate în aceste locuri de muncă, pentru o perioadă de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut.
Zilieri
Pentru o perioadă de trei luni, la alegerea beneficiarului de lucrări, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020, se acordă de la bugetul de stat o sumă reprezentând 35% din remunerația cuvenită zilei de muncă.
Măsura se aplică beneficiarilor de lucrări din categoria celor afectate de pandemia de COVID 19, specificate în la art. 13 din Legea nr. 52/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare, afectate de întreruperea sau restrângerea activității ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2.
Suma se acordă de către beneficiarul de lucrări, din bugetul propriu, la momentul plății contravalorii muncii zilnice, și, ulterior, se decontează integral, la cererea acestuia, pentru persoanele pentru care a fost plătită, de la bugetul de stat alocat Ministerului Muncii și Protecției Sociale, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București. Decontarea se efectuează în termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, în baza unei proceduri care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Cererea însoțită de listele cu zilierii beneficiari ai sumei se depun de către beneficiarii de lucrări, spre decontare și încasare, la agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București în a căror rază teritorială își desfășoară activitatea sau își au sediul social, lunar, pentru luna anterioară, până la data de 5 a fiecărei luni, în format electronic.
Suma reprezintă venit de natură salarială pentru care se datorează impozit pe venit și contribuție de asigurări sociale.
Tele-muncă
- se acordă, o singură dată, angajatorilor pentru fiecare tele-salariat un sprijin financiar în valoare de 2.500 lei în scopul achiziționării de pachete de bunuri și servicii tehnologice necesare desfășurării activității în regim de tele-muncă;
- suma se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor, până la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurărilor de șomaj, prin ANOFM, în limita fondurilor alocate cu această destinație, angajatorilor, pentru angajații care au lucrat în regim de tele-muncă în perioada stării de urgență pentru cel puțin 15 zile lucrătoare;
- modalitatea de acordare și categoriile de bunuri ce pot fi achiziționate conform alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 10 zile de la publicarea prezentei ordonanțe de urgență;
- în termen de 30 de zile de la acordarea sumei, angajatorul are obligația de a transmite ANOFM documente justificative referitoare la achiziția categoriilor de bunuri stabilite prin ordinul ministrului muncii și protecției sociale;
- în cazul nerespectării obligației de transmitere a documentelor justificative referitoare la achiziția categoriilor de bunuri stabilite prin ordinul ministrului muncii și protecției sociale, angajatorul restituie integral suma acordată, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului.
- Exceptare de la aplicare
Prevederile prezentei ordonanțe de urgență nu se aplică instituțiilor publice, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, precum și prin Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, angajatorilor care se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitățile suspendate, potrivit legii și angajatorilor care sunt înregistrați în jurisdicții necooperante în scopuri fiscale.
Pentru orice întrebări sau nelămuriri privitoare la cele de mai sus, vă stăm cu plăcere la dispoziție.